• تور اروپای استاد ناظری به همراه گروه دستان (تهیه بلیت)
     استاد شهرام ناظری به همراه گروه دستان تور پاییزی در پنج شهر اروپایی خواهند داشت. این برنامه در شهرهای کلن، برلین، بروکسل، گوتبرگ و ا
    کنسرت استاد شهرام ناظری با گروه دستان در اروپا
    گروه دستان از اواخر نوامبر و اواسط دسامبر (دی ماه) تور کنسرت‌هایی را به همراه شهرام ناظری در اروپا برگزار می‌کند. 

    ایمیل :
    موبایل :
    آثار خبر و گزارش
    گفتگو و مقاله خانه دوستداران
     
    • آواز: شهرام ناظری موسیقی : حافظ ناظری بربت: محمد فیروزی سه تار : حافظ ناظری دف: سیاوش ناظری کمانچه آلتو ـ کمانچه: شروین مهاجر تنبک و دمام: پژهام اخواص اشعار از مولانا دستگاه نوا ۱ـ مقدمه (اسطوره) دست منه بر دهنم ۲ـ مقدمه شيدا شدم (ايوان مداين) تصنيف شيدا شدم ـ شعر و آهنگ به ياد حضرت مولانا شهرام ناظري و حافظ ناظري ۳ـ تکنوازي سه تار ـ حافظ ناظري ۴ـ آواز از آن باده ندانم چون فنايم (‌درآمدنوا) نيشابورک به همراهي عود : محمد فيروزي کمانچه : شروين مهاجر سه تار: حافظ ناظري ۵ـ قطعه تحرير دو صدايي از آن باده ـ آهنگ و تنظيم حافظ ناظري با صداي شهرام ناظري حافظ ناظري ۶ـ آواز نهفت (چو خورشيدي بر آيم) ۷ ـ مقدمه راز ارکستر و آواز ۸ـ تصنيف من چه دانم ـ آهنگ از شهرام ناظري تنظيم: حافظ ناظري سال نشر:۱۳۸۶ به مناسبت سال جهانی مولانا جلال الدین رومی (بلخی) از ۹ سالگی به عنوان نوازنده سه تار وارد گروه موسیقی شدم کنسرت های ما از آسیا و اروپا شروع و در کشورهای مختلف ادامه پیدا کرد. پدر خیلی دیر به من اجازه آواز خواندن داد. او می گفت: در کشورهای جهان سوم خوانندگان آواز خیلی زود معروف می شوند و خیلی زود از راه اصلی و هدف هنری خارج می شوند. فعالیت ما در زمینه کنسرت های بین المللی همچنان ادامه داشت. سال ۲۰۰۱ کنسرتی در نیویورک به مناسبت بزرگداشت مولانا به دعوت آسیاسوسایتی برگزار نمودیم. این کنسرت سرنوشت زندگی مرا عوض کرد و من تصمیم خودم را گرفتم که پس از بازگشت به ایران برای ادامه تحصیل در رشته موسیقی کلاسیک به نیویورک برگردم. پیش از رفتن به آمریکا سال ۱۳۷۹ گروه مولوی را تشکیل دادم. با تعدادی از جوانان موسیقی صحبت کردم و از آن میان سیاوش ناظری دف، شروین مهاجر کمانچه، پژهام اخواص تنبک و دمام، محمد فیروزی که از یاران با سابقه موسیقی سنتی بود بربت و خودم در بخش سه تار و آواز، گروه مولوی را تشکیل دادیم. چهار ماه تمام بر روی مجموعه ای از دستگاه نوا تمرین کردیم. آهنگها را اکثرا پدرم ساخته بود. من هم تمرکز خود را روی سازها و تنظیم اثر گذاشتم شعرها از مولانا و در حقیقت به یاد مولانا انتخاب شده بود. شعر و آهنگ شیدا شدم در حال و هوای خاصی از زندگی ما و حس عجیبی از یاد مولانا توسط پدرم ساخته شده بود و شبها آنرا با سه تار زمزمه می کرد. (پیدا شدم پیدا شدم پیدای ناپیدا شدم) این حال و هوا در همه افراد خانواده ما تاثیر گذاشته بود. تا آنجا که من هم که شاعر نیستم بخشی از شعر و آهنگ را که ناقص مانده بود تکمیل کردم. (من او بدم من او شدم) پدرم عادت داشت در هنگام تمرین با اعضای گروه جوان از تجربیاتش صحبت می کرد. در مورد نوا که موضوع کار ما بود، می گفت: برای یک خواننده آواز تنها صدای خوش و ردیف دان بودن کافی نیست. هزار نکته دیگر لازمه آن است و سپس می گفت انچه از نوا آموختم بیشتر ظاهر بیرونی آن بود، بعدها که تجربه بیشتری پیدا کردم سعی کردم به درون نوا وارد شوم. در آنجا با حجره ها، کانال ها، دهلیزهای پیچ در پیچ و اسرار آمیزی روبرو شدم. کار نوای ما در حقیقت تجربه ای از این دیدگاه و فضای راز آمیز و درون مایه شرقی نوا می باشد. سال ۱۳۷۹ کنسرت بیاد ماندنی معروف به کنسرت سعدآباد برگزار شد. ۵ شب در تهران ۱۲۰ هزار نفر را جذب نمود که رکورد نسبتا خوبی در جذب شنونده به خصوص نسل جوان در موسیقی سنتی را رقم می زد این کنسرت در ۱۶ شهر ایران به عنوان اولین تور بزرگ موسیقی سنتی به اجرا در آمد. تاثیر این کنسرت تا چند سال از نظر فرم و فضا و سازبندی، الگویی برای بسیاری از آهنگسازان جوان بود. قطعات ساخته شده این اثر از نظر آواز، فرم، ارکستراسیون، هارمونی، مقام یا مد بدین گونه بود. قسمتهای آوازی: ملودی های شاعرانه همگون با حال و احوال شعر سورئال مولانا، اجرای نو آورانه و طرز فکری که از ظاهر ردیف گذشته و به روح ردیف پیوند خورده و همچنین توجه به لحن های حماسی، استفاده از فضای باستانی و اسطوره ای آواز ایرانی، دقت بر سبک شناسی و اقتدار آواز قدما، توجه به طرز بیان و لحن خالص ایرانی، دوری کردن از لحن های خارجی، بخصوص لحن های عربی که وارد آواز ایرانی شده، بکارگیری تحریرهای ریتمیک و یک دست بودن زیر و بم های آوازی و دست اول بودن فکر آن از جمله مشخصات آوازی این اثر است. فرم: موسیقی سنتی از چند فرم اصلی تشکیل شده: پیش در آمد، چهار مضراب، ساز و آواز، تصنیف، رنگ و کاروعمل. بطور مثال قطعه ۵ طرح فرم جدیدی را ارائه می دهد که ترکیبی است از تصنیف و آواز در آمیخته با تحریر های ریتمیک. این طرح قبلا به این صورت در موسیقی ما وجود نداشته. ارکستراسیون: با اینکه سازهای ما سازهای سنتی و فولکوریک هستند در آنها تغیرات کوچکی از نظر فیزیکی و اجرایی بوجود آمده هدف از این تغییرات بالا بردن توانایی موزیکال آنها از نظر صدادهی، قابلیتهای نوازندگی و هارمونی می باشد. بطور مثال استفاده چند آوایی از سه تار و هارمونی متناسب با موسیقی ایرانی، فعال نمودن هر چه بیشتر سیم بم بربت و عملکرد پر رنگ تر آن به صورت یک همراه باس در ارکستر، استفاده سلو از کمانچه آلتو برای اولین بار و اجرای ملودی های چند آوایی توسط آن. مقام: ترجمه ای تازه از دستگاه نوا، کشف فضای پنهانی آن. سی دی شور رومی (مولویه) در دسامبر ۲۰۰۷ از سوی باستن گلوب و لس آنجلس تایمز به عنوان یکی از ۵ سی دی انتخابی سال موسیقی جهان معرفی گردید. حافظ ناظری تکنوازی سه تار (جاودانگی) با آغاز قرن بیستم یکی از مقوله های اصلی در موزیک غرب، بحث گسترش تکنیک سازها بوده است و آهنگسازان این در این راستا سعی در کشف و استفاده از تمامی قابلیتهای سازها داشته تا بتوانند با افزایش و بسط تکنیک آنها امکانات نوازندگی و آهنگسازی را بالاتر برده و قطعات جدید با صدا دهی های تازه تری بوجود آورند. متاسفانه در موسیقی ایران این اتفاق بصورت جدی صورت نگرفته، با این وجود در سالهای اخیر نوازندگان سه تار سعی در انجام تجربه های تازه ای داشته اند. (به استثنای چند نمونه خاص) آن تجربه ها تماما متمرکز در حرکت های تلفیقی و ترکیب سه تار با سازهای دیگر بوده و عمیقا بر روی گسترش تکنیک نوازندگی سه تار کار نشده. اثر جاودانگی نگارشی است نوین و تجربه ایست تازه از نوازندگی سه تار، با تمرکز بر زیباشناسی تک تک نت ها و ترجمه ای معاصر از گوشه های ردیف نوا (در آمد، نیشابورک، زنگ، شتر، نهفت و فرود)با دیدگاهی پلی فونیک. (ضبط شده در سال ۲۰۰۳ نیویورک سیتی) اصولا موسیقی سنتی مونوفونیک می باشد و پیاده نمودن حرکت های پلی فونیک بر روی ساز سه تار ما را با محدودیتهای فیزیکی و تکنیکی مواجه می سازد. ۱- محدودیتهای فیزیکی : به طور مثال : نزدیک بودن سیمها به یکدیگر امکان نواختن نغمات چند صدایی و آکوردها را دشوار می نماید. ۲- محدودیتهای تکنیکی : به طور مثال :استفاده نکردن از انگشت چهارم دست چپ، استفاده نکردن از سیم سوم سه تار (هنگام) و اینکه چگونه از سازی با چهار سیم فقط از دو سیم آن بطور اصلی استفاده می شود و سیم بم و سیم سوم درصد پایینی در نوازندگی به عهده دارند این بدان گونه است که بجای پنچ انگشت دست فقط از سه تای آن استفاده شود. پس این شواهد پیامی به همراه دارد که ساز سه تار نیازی تجربه بیشتر و کشف های تازه چه از نظرفیزیکی چه از نظر تکنیکی دارد. هر چند آنچه که صباها، هرمزی ها، عبادی ها، نواختند نهایت اوج و هنر است ولی این نهایت در نسل بعد و نسل ما کمرنگ و کمرنگتر شده است. دنیای جدید و نسل امروز بیشتر به تحقیق چه در زمینه ساز سازی و چه نوازندگی و کشف قابلیتهای تکنیکی نواختن را با دیدگاه جهانی طلب می کند. هر چند این نظرگاه ازدید بعضی منفی باشد، اما دنیای امروز می طلبد که ما از امکانات و تجربیات جهان در تقویت فرهنگ خود استفاده نموده و همچنان که جهان از فرهنگ و تمدن قدیمی ما بهره ها برده است. ۳- در سازهای هم خانواده شباهتهای صوتی وجود دارد. به طور مثال : بین (ویولون و ویولا)، (سه تار و گیتار)، (گیتار و لوت)، (کمانچه آلتو و ویولا)، (سنتور و پیانو) هر چند تشابهات صوتی بین آنها مشاهده می شود اما هر کدام رنگ و شخصیت و فرهنگ خاص خود را دارند. برخورد پلی فونیک با سه تار امکان دارد ناخودآگاه در بعضی قسمتها انسان را به یاد گیتار بیاندازد که فقط به عادت شنوایی ما مربوط می شود و ارتباطی با ذات و قابلیتهای سه تار ندارد. به علاوه نباید از این نکته غافل شد که سازهای کلاسیک غربی قرن ها تجربه را پشت سر نهاده اند. ما می توانیم آن را به عنوان یکی از مثال ها و تجربه ها در فکر داشته و روند تکاملی آن را مورد بررسی قرار دهیم. چه بسا این تجربه ها و این روشنگریها برای نسل ما و نسل آینده راه گشا و انگیزه ای باشد که بتوانیم در انسجام و انتقال فرهنگ اصیل خود روشنتر گام برداریم. تکنوازی جاودانگی را با سه تار محمود هاشمی نواخته ام. این اثر هر چند کوچک را به روح بزرگ و جاودانه محمود هاشمی تقدیم می کنم. محمود هاشمی بعد از حاج طاهر، عشقی و کمالیان در تحقیق و گسترش ساز سه تار تجربیات ارزنده ای را از خود به یادگار نهاده. نامش جاوید. حافظ ناظری
    عنوانزمانشاعرمتن ترانهپخش
    مقدمه (اسطوره) مولوی
    تصنيف شيدا شدم شهرام ناظری - حافظ ناظری
    آواز از آن باده ندانم چون فنایم مولوی
    قطعه تحرير دو صدايی از آن باده مولوی
    آواز نهفت (چو خورشيدی بر آيم) مولوی
    تصنيف من چه دانم مولوی
    مقدمه شيدا شدم (ايوان مداين)  
    تکنوازی سه تار  
    مقدمه راز  
    Mystic Rumi
    Enchanted I Shahram Nazeri - Hafez Nazeri
    Fanayam Man ı Rumi
    Beyond  Rumi
    Fanayam Man ıı Rumi
    The passion of Rumi Rumi
    Evan Madaen  
    Journey to Eternity  
    In Solitude