• تور اروپای استاد ناظری به همراه گروه دستان (تهیه بلیت)
     استاد شهرام ناظری به همراه گروه دستان تور پاییزی در پنج شهر اروپایی خواهند داشت. این برنامه در شهرهای کلن، برلین، بروکسل، گوتبرگ و ا
    کنسرت استاد شهرام ناظری با گروه دستان در اروپا
    گروه دستان از اواخر نوامبر و اواسط دسامبر (دی ماه) تور کنسرت‌هایی را به همراه شهرام ناظری در اروپا برگزار می‌کند. 

    ایمیل :
    موبایل :
    آثار خبر و گزارش
    گفتگو و مقاله خانه دوستداران
     

    آغاز شاهنامه خوانی استاد ناظری

    در برنامه ای که قرار بود برای نخستین بار دو خواننده از شرق آن هم در یک شب به روی صحنه بروند استاد شهرام ناظری قدم اول را برداشته و بعد از ده سال به وعده خود درباره شاهنامه خوانی جامه عمل پوشاند. استاد شهرام ناظری که دیروز از فرانسه به وطن بازگشته اظهار نمود: سالها بود که می خواستم به کار شاهنامه خوانی بپردازم اما جرأت نمی کردم چرا که استفاده از این اثر بزرگ حکیم طوس نیاز به تفکر و بینشی عمیق و برنامه حساب شده ای دارد به ویژه آنکه در ۱۲۰ سال گذشته که موسیقی ایران ثبت و ضبط شده و به نوعی شکل گرفته است هیچ طرح و اثر جدی و زمینه ای از اجرای شاهنامه وجود نداشته و ندارد. وی به اجرای برنامه اخیرش به همراه فرزندش، حافظ (و سه تار اصلاحی حافظ) و گروه در سالن پلیه  اشاره کرد و افزود: من در این تالار که برای اولین بار به موسیقی شرق اختصاص یافته و سالن بسیار بزرگ و معتبری نیز هست تصمیم گرفتم این قدم را (شاهنامه خوانی) بردارم و برایم بسیار جالب بود که بلافاصله این اجرا اعتماد به نفس خوبی به من داد و انگیزه ام را برای ادامه راه دو چندان کرد. استاد ناظری در ادامه با اشاره به اینکه موسیقی سنتی ما بیشتر حالت تغزلی پیدا کرده است افزود : به طور کلی موزیسین های ما روی منظومه های بلند حماسی و یا عرفانی از جمله آثاری چون شاهنامه حکیم طوس، منطق الطیرعطار، طوطی و بازرگان، پیر چنگی و... کارنکرده اند والبته باید پذیرفت که کار بر روی این منظومه ها که هیچ سابقه و الگویی هم در دست نیست کاربسیارسخت ومشکلی است. شوالیه آواز ایران به مشکل بودن سازبندی و ارکستراسیون گروه برای اجرای آثار نو و بدیع بر اساس اشعار شاهنامه و لزوم حمایت دولت برای اجرای این طرح بزرگ ملی اشاره کرد و گفت : در واقع کار و اجرای آثار حماسی و شاهنامه خوانی نیاز به تحقیق و پژوهش گسترده ای دارد و باید از تمامی جنبه ها بویژه از بعد استفاده از سازهای قدیمی و ملی مورد بررسی دقیق و موشکافانه قرار بگیرد اما مهمتر از مشکل سازها طرز بیان و لحن خواننده برای استفاده از شعر شاهنامه است که در فرهنگ موسیقی سنتی ما نمونه اش نبوده و نیست و در حقیقت من به دلیل علاقه شخصی طی دو دهه اخیر روی این موضوع کار کرده ام. استاد ناظری در پایان و در پاسخ به این سوال که آیا با عالم قاسم اف برنامه مشترکی را اجرا کرده است یا نه گفت : ما چنین قراری داشتیم که در بین دو برنامه (آنتراکت) مشترکا قطعاتی از موسیقی مقام را اجرا کنیم اما آقای قاسم اف نیمه شب قبل از اجرا به پاریس رسید و در روز اجرا هم به دلیل طولانی شدن تنظیم صدا برداری عملا فرصتی برای فراهم آوردن مقدمات این اجرا پیش نیامد و لذا ما در دو برنامه جداگانه به روی صحنه رفتیم اما هر دو ابراز امیدواری کردیم که این اتفاق در فرصت دیگری رخ بدهد. در این برنامه حافظ ناظری بطور رسمی از ساز جدید خود به نام حافظ(سه تار اصلاحی) بهره برداری کرده و پس از اجرای تکخوانی و تکنوازی استاد شهرام ناظری در کنار دیگر نوازندگان از جمله سینا جهان آبادی (کمانچه)، حسین رضایی نیا( دف)، حسین ذهابی و سازهای کوبه ای (دف،دهل دمام) به اجرای قطعات شاهنامه خوانی پرداختند. استاد شهرام ناظری روز شنبه 9 ماه مه کنسرتی را در تالار مجلل یو کی کی (اپسالا کنسرت اوک کنگرس) در شهر اپسالا برگزار نمود. حافظ ناظری (آواز و سه تار), سینا جهان آبادی (کمانچه) و حسین رضایی نیا (دف) از همراهان استاد شهرام ناظری در کنسرت روز شنبه او در تالار یو کی کی اپسالا بودند.که این کنسرت با استقبال خوب علاقمندان همراه بود. سی ام ارديبهشت ۱۳۸۸
    تاریخ درج :  1388/11/21
    منبع :