• تور اروپای استاد ناظری به همراه گروه دستان (تهیه بلیت)
     استاد شهرام ناظری به همراه گروه دستان تور پاییزی در پنج شهر اروپایی خواهند داشت. این برنامه در شهرهای کلن، برلین، بروکسل، گوتبرگ و ا
    کنسرت استاد شهرام ناظری با گروه دستان در اروپا
    گروه دستان از اواخر نوامبر و اواسط دسامبر (دی ماه) تور کنسرت‌هایی را به همراه شهرام ناظری در اروپا برگزار می‌کند. 

    ایمیل :
    موبایل :
    آثار خبر و گزارش
    گفتگو و مقاله خانه دوستداران
     

    رونمايی از سه تار جديد حافظ و اجرای استاد ناظری در پاريس

    سه تار جدید حافظ در کنسرت توامان استاد شهرام ناظری و عالم قاسم اف در تالار سن پلی یل شهر پاریس رو نمایی می شود. حافظ ناظری درنشست رسانه ای روز پنجشنبه که با حضور شهرام ناظری و لوریس چکناوریان برگزار شد با اعلام این خبر در توضیح انگیزه هایش برای طراحی سه تارجدید گفت : زمانی که به آمریکا رفتم درتکنوازی و همین طور در همنوازیهای سه تار متوجه شدم که این ساز از نظر کوک و همچنین صدای بم به تغییر و اصلاح نیازدارد ضمن آنکه در قرن بیستم و با توجه به تغییر تکنیکها لزوم تغییر سازها به نحوی که جوابگوی تکنیک های جدید باشد مطرح است وهمه این ها موجب شد تا همان موقع طرح دو تا سه تار را بکشم و درسال ۲۰۰۲ در آمریکا به ثبت برسانم . وی با تاکید بر این نکته که هدفش ساخت سازهای نو نبوده و نیست و اساسا موسیقی ایرانی هنوز به سازهای جدید نیاز ندارد در تشریح تفاوتهای سه تار جدید با سه تارهای موجود افزود: دراین سه تارکه هم اینک می بینید دسته پهن تر و دو سیم نیز به سیم ها افزوده شده که با این تغییر حدود ۱۰ نت به آن اضافه شده است . حافظ ناظری در توضیح دلایل انتخاب نام حافظ برای این سه تارها گفت : اسم حافظ صرفا به خاطر نام خودم نبوده است چرا که مهمتر از این موضوع معنی واژه حافظ به خاطر حفظ کنندگی (میراث شفاهی و موسیقی سه تار) و از سوی دیگر بلندی و بزرگی نام شاعر پرآوازه ایران از دیگر دلایل نام گذاری من برای این ساز بوده است و باید اضافه کنم که هر کدام از این سه تارها اسم دومی هم دارند مثلا نام دوم این ساز (به رنگ سیاه) شب است وهمین طور نام ها به تعداد سازها اضافه می شود. حافظ در باره نحوه اجرای طرح و ساخت سه تارها گفت : من نه ساز سازم و نه ادعای ساز سازی دارم اما یک نوازنده هستم که به زیبا شناسی ساز و صدا علاقه دارم به هرحال بعد از اینکه این طرح را کشیدم آن را با دو برادر ساز ساز به نام های مجید و سعید صفری در میان گذاشتم که آنها هم استقبال کردند و در این راه بسیار هم زحمت کشیدند و بدون هیچ نوع چشمداشت مادی بیش از 15 سه تار ساختند تا در نهایت به این ساز رسیدیم. استاد شهرام ناظری در باره ساخت این ساز گفت : من برخلاف عده ای که با هر تغییر و ابداعی در زمینه موسیقی سنتی مخالفند با تجربه های نو موافقم ؛ شاید آنها معتقدند که موسیقی سنتی موهیتی است که نازل شده و نباید هیچ دستی در آن برد البته نظر آنها هم قابل احترام است و باید هم عده ای باشند تا در محدوده ای که از پیش تعیین شده بمانند ولی عده ای هم هستند که با خلاقیت خود دست به تجربه های نو می زنند و دائم در حرکت هستند ؛ خود من هم از این گروه بودم ؛دست خودم هم نبود، شاید به خاطر تربیت خانوادگی،منطقه ،ژن و خصوصیت ذاتی من بوده و... به هرحال من در خوانندگی همواره دست به تجربه های نو زدم از جمله استفاده از اشعار مولانا، آوردن لحن های حماسی ، استفاده از یک سری صدا و آواهای تازه که بیشتر جنبه اسطوره دارد و از فرهنگ ایران قدیم نشات گرفته و یا خواندن شعر نو و نیمایی و... یادم می آید حدود 35 سال پیش وقتی من شعر می تراود مهتاب نیما را خواندم برخی از خوانندگان واکنش منفی نشان دادند و حتی جلسه را ترک کردند ولی بعدها دیدیم که به مرور زمان خواندن شعر مولانا و استفاده از شعر نو وهمه آن کارهایی که با آنها مخالفت می کردند عادی شد. استاد ناظری در ادامه افزود : به اعتقاد من مقصد مهم نیست بلکه راه مهم است؛مهم این است که شما قدم بردارید ؛شاید شکست بخورید و به نتیجه نرسید اما مهم نیست ،به هرحال باید قدم برداشت، همانطور که عطار هم گفته باید قدم در راه گذاشت این راه است که می گوید چگونه باید رفت و حالاحافظ در این مسیر و در راه اصلاح ساز سه تار با هر نیت و مقصودی که به نظرش رسیده قدم برداشته است و ممکن است کارش هم به نتیجه نرسد و شکست بخورد اما مهم نیست؛ دیگران هم ممکن است تجربه هایی در این زمینه داشته باشند که شاید موفق بشوند و شاید هم نه اما مطمئنا همین قدم کوچک صد در صد تاثیرات مثبتی در این مسیر می گذارد . قطعا این تجربه ها در فرهنگ موسیقی و در تاریخ سازسازی سه تار و بالا بردن شناخت نوازنده ها وسازسازان تاثیر می گذارد و شاید در آینده همه کسانی که دست به تجربه هایی از این دست می زنند به این نتیجه برسند که مثلا باید یک سیم اضافه بشود و یاد تغییر دیگری باید داده شود و ...به هرحال تجربه چیز مبارکی است . لوریس چکناوریان نیز صدای ساز حافظ راهمان صدای ساز استاد عبادی دانست. چکناوریان نیز در این نشست با تایید گفته های استاد شهرام ناظری درلزوم جستجوی راههای تازه گفت : من هیچوقت از ماندن در سنت خوشم نیامده است و خودم همواره آدم سنت شکنی بودم ؛ اساسا آدم هر روز که بیدار می شود باید از سنت چیزی یاد بگیرد ولی همزمان باید راه جدیدی را باز کند چرا که در سنت ماندن مانند آب حوضی است که عوض نشود و حتما بعد از مدتی ملال آور می شود. چکناوریان در ادامه در باره ویژگی هنری حافظ ناظری گفت : من از آشنایی با ایشان خیلی خوشحالم وباید به همکاری اخیرمان در ضبط قطعه ای که در لندن اجرا شد اشاره کنم که برای من تجربه بسیار خوب و جالبی بود؛ حقیقتش اول نمی خواستم کار حافظ را رهبری کنم و فکر می کردم مثل خیلی از کارهای عادی موسیقی سنتی است ولی بعدا وقتی اثر را دیدم واقعا لذت بردم آنقدر فکر جدیدی توی کار بود که مرا جذب کرد، از نظر سازبندی و صداهای دوم و سوم و کلیت کار بسیار جالب بود ومهم تر از آن تلاش و تکاپوی ایشان در پیشرفت و تغییر و تحول در حین کار بود ؛ از روز اولی که قرار شد با هم همکاری کنیم هر روز حافظ دنبال یک چیز جدید بود. چکناوریان با اشاره به اینکه شکست در جبهه مهم نیست بلکه مهم پیروزی نهایی در جنگ است گفت : امروز من می خواهم به حافظ تبریک بگویم ، صدای این ساز خیلی فوق العاده است و من امیدوارم یک روز برای این ساز که نتهای بم آن خیلی زیباست یک کنسرتو بنویسم و قشنگی آن به همین است که صدا و تمبر سازسه تار(سونوریته) عوض نشده است و حتی قوی تر شده و 11 نت هم بدون اینکه شخصیت ساز عوض شود به آن اضافه شده است و این ویژگی خیلی خوبی است . چکناوریان در پایان گفت : صدای این ساز همان صدایی است که من از ساز استاد عبادی شنیدم؛ آن زمان که اپرای رستم و سهراب را می نوشتم رفتم پیش ایشان و همین صدا را از ساز استاد عبادی شنیدم ؛ این صدا نباید عوض شود این ساز ایرانی است و باید بماند ؛ این ساز (حافظ) هم پیشرفتی است که در ساخت این ساز به وجود آمده وقطعا می توانم بگویم که آینده خیلی خوبی در انتظار حافظ ناظری است. استاد ناظری نیز تاکید کرد که با هر خواننده مستقل و غیر مقلدی به روی صحنه می رود. در پایان این نشست استاد شهرام ناظری در توضیح کنسرت اخیرش که قرار است در (۱۶ می) ۲۶ اردیبهشت در پاریس برگزارشود گفت : من معمولا هر دو سال یک بار در سالن تئاتر دو لاویل شهر پاریس کنسرت داده ام ولی امسال برای اولین بار قرار است در تالار سن پلی یل که یکی از معروفترین تالارهای پاریس است در کنسرتی از موسیقی شرق که خیلی موسیقی خاصی است شرکت کنم. استاد ناظری در توضیح بیشتر این برنامه گفت : در این کنسرت قرار است برای اولین بار دو خواننده شناخته شده شرق به روی صحنه بروند چرا که تا به حال سابقه نداشته که دو خواننده معروف از شرق با هم به روی صحنه بروند، در غرب از این اتفاقها بسیار افتاده است اما این بار قرار است من و عالم قاسمف برنامه ای مشترک اجرا کنیم ؛ در حقیقت می شود گفت که یک کوارتت آواز شرقی است چون دختر قاسمف که یکی از خوانندگان خوب باکو است حضور دارد و حافظ هم علاوه بر نوازندگی سه تار آواز هم می خواند که می شود گفت کنسرتی با چهار خواننده برگزار خواهد شد و این اتفاق خیلی خوب و خاصی است . دهم اردیبهشت ۱۳۸۸
    تاریخ درج :  1388/11/28
    منبع :