• تور اروپای استاد ناظری به همراه گروه دستان (تهیه بلیت)
     استاد شهرام ناظری به همراه گروه دستان تور پاییزی در پنج شهر اروپایی خواهند داشت. این برنامه در شهرهای کلن، برلین، بروکسل، گوتبرگ و ا
    کنسرت استاد شهرام ناظری با گروه دستان در اروپا
    گروه دستان از اواخر نوامبر و اواسط دسامبر (دی ماه) تور کنسرت‌هایی را به همراه شهرام ناظری در اروپا برگزار می‌کند. 

    ایمیل :
    موبایل :
    آثار خبر و گزارش
    گفتگو و مقاله خانه دوستداران
     

    ادای احترام استاد شهرام ناظری به استاد احمد ابراهیمی، خواننده پيشكسوت موسيقي

    استاد شهرام ناظری با حضور در منزل استاد احمد ابراهیمی، خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی با ادای احترام به این هنرمند با وی به گفتگو پرداخت. در این دیدار که در یک فضای صمیمی و روحانی صورت گرفت ابتدا احمد ابراهیمی خواننده پیشکسوت با اشاره به پیشینه و سابقه هنر آواز در ایران به شرح ویژگیهای هنر آواز خوانی شهرام ناظری پرداخت. آثار ناظری تقلیدی نیست ابراهیمی ضمن اشاره به کارهای ارزشمند و آثار مختلف ناظری و پرهیز او از تقلید کاری گفت : آوازها و آثاری که جناب ناظری ارائه می دهند مختص خودشان بوده و به هیچوجه تقلید از کسی نیست. در حقیقت لحنها و آواها از وجود خودشان شعله می زند و بر دل مخاطب می نشیند. به عبارت دیگر و به طور خلاصه می توان گفت که این لحنها و آوازها را نه کسی بلد است و نه ایشان از کسی یاد گرفته است و همین هم هست که هر جا که ایشان برنامه دارند مردم از هنرشان لذت می برند. شهرام ناظری با سپاسگزاری و با اشاره به موضوع سخن ابراهیمی گفت: اساسا ما در موسیقی سنتی و در ارائه آثار تقلید نداشتیم به طوری که از این همه آثاری که در ۱۲۰ سال گذشته بر جای مانده حتی یک نمونه تقلید هم نمی توان یافت و به جرات می توان گفت شاگردها هم مثل استادانشان نبودند. وی افزود: نبود تقلید نشانگر این موضوع است که موسیقی ما بر پایه بداهه بوده است وعنصر خلاقیت جزو ذات هنر موسیقی ایرانی به شمار می رفته است ولی متاسفانه در این سی سال اخیر گویی تقلید مد شده و رونق روزافزون پیدا کرده است. ناظری با اشاره به خود احمد ابراهیمی که علیرغم همنشینی با استادان به نام و خوانندگان دوران گذشته صدای مخصوص به خود را دارد گفت : شاید با تحقیق و به نوعی با آسیب شناسی بتوان ریشه و علت این تقلید کاری و عدم خلاقیت را در چند دهه اخیر شناخت ولی در یک نگاه اجمالی نوع و شیوه غلط آموزش، خودخواهی و تمامیت خواهی برخی معلمان و هنرآموزان، از بین رفتن استادان و معلمان خوب موسیقی و یا از بین رفتن مراکز آموزشی از مهمترین عوامل شیوع و گسترش تقلید در زمینه آموزش آواز در ایران است. این خواننده نوگرا در ادامه گفت: من از نوجوانی و در زمان یاد گرفتن آواز تصمیم گرفتم خودم باشم واز کسی تقلید نکنم و بعدها که اجرای برنامه و آوازخوانی پرداختم بعضا به دلیل تقلید نکردن مورد مواخذه قرار می گرفتم و می گفتند چرا آواز تو شبیه به هیچکس نیست. شعرخوانی استاد ابراهیمی روان و سلیس است استاد ناظری در پایان با اشاره به لزوم توجه هنرمندان به یکدیگر و استفاده از تجارب پیشکسوتان و نگه داشتن حرمت استادان گفت: هفت یا هشت سال پیش در مراسم ختم دکتر عمومی آقای ابراهیمی سخنرانی داشت و من بعد از آن برنامه به بینش و سعه صدر و ژرف نگری استاد ابراهیمی بیش از پیش آشنا شدم چرا که در شعرخوانی و کلام ایشان عمق، روانی و سلاست موج می زد. وي در پایان سخنانش دقایقی به نواختن سه تار و خواندن آواز پرداخت وسپس دو تن از شاگردان ابراهیمی به نواختن تار پرداختند و استاد ابراهیمی نیز به اجرای آواز پرداخت. در این دیدار برخی از شاگردان احمد ابراهیمی از جمله شاهین شهبازی، پوریا پورنیکی (نوازندگان تار)، دکتر عباس خدایاری و پگاه طاهری نیز حضورداشتند.
    تاریخ درج :  1389/5/9
    منبع :