• تور اروپای استاد ناظری به همراه گروه دستان (تهیه بلیت)
     استاد شهرام ناظری به همراه گروه دستان تور پاییزی در پنج شهر اروپایی خواهند داشت. این برنامه در شهرهای کلن، برلین، بروکسل، گوتبرگ و ا
    کنسرت استاد شهرام ناظری با گروه دستان در اروپا
    گروه دستان از اواخر نوامبر و اواسط دسامبر (دی ماه) تور کنسرت‌هایی را به همراه شهرام ناظری در اروپا برگزار می‌کند. 

    ایمیل :
    موبایل :
    آثار خبر و گزارش
    گفتگو و مقاله خانه دوستداران
     

    فرياد شناسه هويت ايراني بر آسمان نصف جهان

    شناسه هویت ایرانی آسمان نصف جهان روزهای میانی اسپند ماه ۸۹ با نخستین اجرای شاهنامه خوانی استاد ناظری و گروه فردوسی در سرزمین پارس همزمان گشت. در این کنسرت که در سه شب برگزار شد شهرام ناظری به همراه نوازندگانی جوان و شاهنامه فردوسی را در قالب موسيقي مقامی به روی صحنه بردند. اين اجرا که در آستانه‌ي هزار و يکمين سال سرايش شاهنامه برگزار مي‌شد در تالار رودكي و در دو بخش شعرهای مولوی و فردوسی اجرا شد که با استقبال خوب اصفهانی ها همراه شد. آواز اساطیری شهرام ناظری بر روی غزلهای شور انگیز مولوی با همراهی ساز‌هاي بربت، تار، دف، کمانچه،تنبک طنین انداز شد . شواليه‌ي آواز ايران با  چو خيال تو درآيد به دلم رقص کنان بر خیال حاضرین وارد شد و با نوای عاشقي پيداست از زاري دل دلهای مشتاقان را با خود همراه ساخت و با باز آمدم باز آمدم چون عيد نو تا قفل زندان بشکنم سالن را به اوج برد. در این بخش قطعه  پیدا شدم  - از ساخته های و سروده های خود استاد ناظری - نیز اجرا شد. در بخش دوم اجراي شاهنامه فردوسي که با آهنگسازي فريد الهامي همراه بود با همنوایی بربت، تار، کمانچه، تنبک، دهل، دف همراه شد. صابر نظرگاهي/ تار، سعيد نايب محمدي / بربت، يونس پاک نژاد / کمانچه مقامي، همايون نصيري /سازهاي کوبه اي و فريد الهامي نوازنده تنبور بودند. در اين بخش چهار نفر تنبورنواز ديگر به جمع نوازندگان بخش نخست اضافه شدند و صابر نظرگاهي نيز ديوان مي نواخت. شوالیه آواز در ابتدای اجرای قسمت دوم گفت که این بخش قسمتهایی از شاهنامه‌ي فردوسي را در بر مي‌گيرد که برافراشتن درفش کاوياني توسط کاوه‌ي آهنگر را شرح مي‌دهد. ایشان افزود: ما تا به حال چندين بار بر روي شعر‌هاي شاهنامه کار کرده‌ايم که هيچ‌يک تا به حال به اجرا نرسيده است و يکي از انواع آن اين ترکيب است که نگاهي مقامي است. شهرام ناظری ادامه داد: شاهنامه به دلايل اجتماعي- تاريخي در موسيقي سنتي ازبين رفته است بطوریکه صد سال است که هيچ خواننده‌اي به شاهنامه اشاره نکرده است و تنها در موسيقي سنتي ما بیشتر اوقات يک نگاه غزل‌وار وجود داشته است، اما خوشبختانه در برخي قسمت‌هاي ايران در بين قوميت‌ها يک موسيقي بومي و حس حماسي شاهنامه وجود دارد هرچند خيلي کم شده است اما موسيقي مقامي ما اين فضا‌هاي اسطوره‌اي و لحن‌هاي حماسي که در حقيقت به اوستا و حتي قبل از آن بر مي‌گردد، وجود دارد. لحن‌هايي مانند«مور»، «هوره»، «سياه چمانه» يک سري لحن‌هايي هستند که ديگر در موسيقي سنتي نيست، اما در موسيقي مقامي تنوع دارد. استاد ناظری در ادامه گفت از آنجا که موسيقي مقامي کمي نا آشنا است، هضمش سخت است و من فکر مي‌کنم اين اجرا بايد به صورت سي دي در بيايد و بارها شنيده شود که درک شود. متاسفانه اين امکان از فضاهاي موسيقي سنتي ايران گرفته شده است. ما دلمان مي‌خواست که اين اجرا با يک گروه موسيقي صد نفره و اپرا گونه همراه مي‌شد که در اندازه‌ي شاهنامه باشد زيرا شاهنامه شخصيت‌هاي بسياري دارد و حداقل با پنج خواننده برگزار مي‌شد که در ايران حتي دو خواننده نيز همديگر را تحمل نمي‌کنند که کنار هم بايستند. * استاد ناظری بخش شاهنامه خوانی را ایستاده اجرا می کرد که در این بخش قدرت صدا و اجرای استادانه ایشان بی نظیر بود. * اولين اجراي شاهنامه خواني در ايران به ویژه به هنگام اجرای داستان کاوه و ضحاک با تشويق‌ها و استقبال پي درپي حاضران همراه بود. * در پايان برنامه در پي درخواست تماشاگران، استاد ناظري، قطعه «آتش در نيستان» را اجرا كرد. * همچنین در شب نخست قطعه هان گدی که مخصوص به منطقه شکاک کردستان می باشد اجرا شده بود. * شهرام ناظري در بخشی از سخنانش به حضور شاهزيدي استاد آواز در سالن اشاره کرد و افزود: ما از استاد جلیل شهناز و استاد کسايي نیز براي شرکت در اين اجرا دعوت کرديم که به علت کسالت امکان حضور نيافتند. * ایشان اظهار اميدواري كرد که تغييرات فرهنگي به وجود بيايد و هنرمندان با آرامش بيشتري کار انجام بدهند زيرا سال‌ها گذشته و مسائل موسيقي حل نشده‌ و اميدوارم دست‌اندکاران امور فرهنگي متوجه اين موضوع حياتي و مهم باشند و بعد از بيش از سي سال به فکر اين موضوع ها باشند. او به ظرفيت سالن رودکي اشاره و تاکيد کرد: اين سالن هزار نفر گنجايش دارد و اگر در شهرهاي ايران سالن‌هايي با کيفيت بيشتر ايجاد شود، امکان برگزاري اجرا‌هاي بهتري فراهم مي‌شود. به خصوص در اصفهان که مردم هنرشناس هستند. استاد ناظري به اجراي خود در سال۸۰ در باغ غدير اصفهان اشاره کرد و يادآور شد: متاسفانه در اجراي ده سال پيش شرايط خوبي فراهم نبود و اکنون نيز اجراي اين‌گونه برنامه‌ها با دشواري همراه است. * پس از پایان برنامه در شب دوم استاد ناظری به سالن بازگشت و با وجود خستگی به ابراز احساسهای تک تک مشتاقان پاسخ داد و نزدیک به یک ساعت در داخل و خارج از سالن رودکی در حلقه دوستدارانش به گرفتن عکس یادگاری و دادن امضا به یادگار گذراند. عسکها توسط خبرگزاريهاي مهر و ايسنا و همچنين وبسايت رسمي شهرام ناظري گرفته شده است.
    تاریخ درج :  1389/12/15
    منبع :