• تور اروپای استاد ناظری به همراه گروه دستان (تهیه بلیت)
     استاد شهرام ناظری به همراه گروه دستان تور پاییزی در پنج شهر اروپایی خواهند داشت. این برنامه در شهرهای کلن، برلین، بروکسل، گوتبرگ و ا
    کنسرت استاد شهرام ناظری با گروه دستان در اروپا
    گروه دستان از اواخر نوامبر و اواسط دسامبر (دی ماه) تور کنسرت‌هایی را به همراه شهرام ناظری در اروپا برگزار می‌کند. 

    ایمیل :
    موبایل :
    آثار خبر و گزارش
    گفتگو و مقاله خانه دوستداران
     

    آواز ناظري در راست پنچگاه پر قدرت بود

    شهرام ناظری در آوازخوانی در دستگاه راست پنجگاه و مودلاسیون در دستگاه های مختلف بسیار پر قدرت ظاهر شد و به حق عنوان شوالیه آواز ایران را از آن خود کرده است. داود گنجه ای نوازنده پیشکسوت که از مهمانان دعوت شده به کنسرت گروه موسیقی دوستی بود ضمن بیان این مطلب آواز شهرام ناظری را یک اتفاق نیکو در عرصه موسیقی در چندسال اخیر دانست و اين چنين گفت: من به عنوان یک هنرمند موسیقی به جرات می گویم که ردیف موسیقی ایران را به خوبی می شناسم و معتقدم که دستگاه راست پنجگاه یکی از دشوارترین دستگاه های موسیقی ایرانی است که مهارت بسیاری در شیوه نوازندگی و آواز می طلبد و خوشبختانه این اجرا هم در بخش گروه نوازی و هم در آواز به درستی حق مطلب را درباره اجرا در راست پنجگاه ادا کردند. اشعار در کنسرت دوستی مفهوم بود وی در ادامه به آواز شهرام ناظری در این دستگاه موسیقی ایرانی اشاره کرد و گفت : شهرام ناظری در تازه ترین کنسرت خود با جرات آواز خواند و اوج آواز ، مدلاسیون هایی که از شور ، افشاری و سه گاه می کرد بسیار زیبا و تاثیر گذار بود ؛ ضمن اینکه من این آوازخوان موسیقی ایرانی را به خوبی می شناسم و می دانم که این خواننده با شیدایی که در وجود خود دارد با تمام احساسات کلمه به کلمه اشعار را کاملا مفهوم و شنوا می خواند؛ البته بسیار شنیدم که به آواز این خواننده ایرادهای نابجا وارد کردند ولی به نظرمن نظرات ناروا در خصوص آواز تا اندازه ای با چاشنی حسادت همراه است. این موسیقیدان در ادامه صحبت های خود با اشاره به طولانی بودن مدت زمان برنامه گفت : یکی از نکات قابل توجه که در این اجرا درنظر گرفته نشده بود حجم بالای قطعات و خارج بودن از حوصله مخاطب این کنسرت بود که به نظرمن باید خستگی مخاطب را نیز در نظر می گرفتند البته ناگفته نماند که این اجرا به لحاظ تکنیک آهنگسازی و اجرای آن توسط نوازنده ها بسیار قدرتمند بود که این قدرت نمایی برای کسانی که موسیقی ردیف را می شناختند بسیار شیرین بود و ذهن مرا تا آخرین لحظه درگیر کرده بود اما این درگیری ذهنی برای مردم عادی که موسیقی را برای دل خود گوش می دهند خسته کننده بود؛ از همین رو باید ظرفیت های اجرا برای مخاطب صرفا علاقمند نیز در نظر گرفته می شد. دوستی اهالی موسیقی با زنده کردن یاد مشکاتیان ثابت شد وی در ادامه با اشاره به اجرای قطعه به شکوفه به باران از ساخته های پرویز مشکاتیان اشاره کرد و گفت : یکی از زیبا ترین بخش های این کنسرت یادآوری و زنده نگه داشتن یاد و خاطر پرویز مشکاتیان بود که این یادآوری به درستی معنای دوستی اهالی موسیقی را اثبات کرد، شیوه آهنگسازی این قطعه به خوبی بیانگر لحن و بیان مشکاتیان بود چراکه از یک ملودی روان ، رمانتیک و دلنشین واز مجموع قطعات برنامه کنسرت کاملا متمایز بود. گنجه ای تلفیق شعر نو با موسیقی ایرانی در کنسرت گروه دوستی را نیکو عنوان کرد و گفت : تلفیق شعر نو با موسیقی در این اثر بسیار حرفه ای و پخته بود و در این بین تاکیدهای ناظری بر اشعار که نوعی خوانش زورخانه ای بود بسیار تکنیکی از آب درآمده بود و همین تاکیدها باعث می شد که مخاطب حاضر در سالن با تمرکز بیشتر آثار را بشنود ؛ در واقع شهرام ناظری با عرفانی که در او سراغ دارم به نوع آوازی که ارائه داد در ذهن و روان تک تک بیننده ها نفوذ کرد و حالت های عرفانی خود را به درستی منتقل کرد به نظرمن ناظری در شبی که کنسرت را می دیدم کاملا پرانرژی بود و مردم هم که همیشه حامی هنرمندان هستند به خوبی پاسخ این اجرا را دادند. کمانچه نوازی در این اجرا مثبت بود وی در ادامه افزود : نکته پایانی در خصوص آواز ناظری این است که این خواننده از لابلای ملودی های پیچیده حسین علیزاده در دستگاه راست پنجگاه با معرفت تمام بیرون آمد. عضو شورای عالی موسیقی در پایان دو نوازی کمانچه سعید فرجپوری و اردشیر کامکار را از ویژگی های مثبت این کنسرت دانست و گفت : یکی از بهترین بخش های این اجرا دو نوازی کمانچه سعید فرجپوری و اردشیر کامکار بود که به درستی حق مطلب در خصوص موسیقی ایرانی و هنر کمانچه نوازی را ادا کردند و در نگاه کلی این کنسرت یکی از بهترین اجراهای چند سال اخیر بود از همین رو امیدوارم روزی از راه رسد که دوستی های ظاهری به دوستی های باطنی تبدیل شود و از این پس شاهد همنشینی دیگر هنرمندان در اجراهای متعدد باشیم.
    تاریخ درج :  1390/5/10
    منبع :