• تور اروپای استاد ناظری به همراه گروه دستان (تهیه بلیت)
     استاد شهرام ناظری به همراه گروه دستان تور پاییزی در پنج شهر اروپایی خواهند داشت. این برنامه در شهرهای کلن، برلین، بروکسل، گوتبرگ و ا
    کنسرت استاد شهرام ناظری با گروه دستان در اروپا
    گروه دستان از اواخر نوامبر و اواسط دسامبر (دی ماه) تور کنسرت‌هایی را به همراه شهرام ناظری در اروپا برگزار می‌کند. 

    ایمیل :
    موبایل :
    آثار خبر و گزارش
    گفتگو و مقاله خانه دوستداران
     

    استقبال از کنسرت شهرام ناظری و حسین علیزاده در پاریس

    شهرام ناظری و حسین علیزاده، دو چهره معروف موسیقی سنتی ایرانی با همراهی مجید خلج، استاد سازهای کوبه ای، بار دیگر در پاریس گردهم آمدند و قطعاتی را برای علاقمندان ایرانی و فرانسوی اجرا کردند. این سه هنرمند، ضمن پایبندی به اصول موسیقی سنتی ایرانی، هر یک به نوبه خود نوآوری‌هایی را در این موسیقی به ارمغان آورده‌اند. حسین علیزاده به تقلید و تکرار فرم هاى موسیقیدانان گذشته بسنده نکرده و در جستجوی راههاى تازه‌تر بوده که در این مسیر به نوآوری‌هایی دست زده است. وی می‌گوید: «خیلی خوشحالم از اینکه من در یک دنیای متعصب و در کشوری که خیلی تعصبات بخصوص در موسیقی سنتی زیاد بود، ولی من توانستم این سد را حداقل برای خودم و بسیاری دیگر هموار کنم و ثابت کنم که تعصب خوب نیست چون خیلی موقع‌ها بی‌ریشه‌اند. یعنی ما تعصب به چیزی داریم که مالک آن نیستیم.» حسین علیزاده می‌گوید: «وقتی به موسیقی فکر می‌کنم اول آن را در قالب رنگ حس می‌کنم. طبیعی است که دنبال صداهایی باشم که این صدا‌ها عادت شده نباشند.» شهرام ناظری در زمینه آواز سبک خاص و منحصر به فردی دارد و طی ۳۰ سال فعالیتش توانست سبک جدیدی از آواز که آمیخته به ادبیات حماسی و عرفانی ایران است را خلق کند. وی می‌گوید: «من به دنبال لحن‌هایی که از بین رفته بود رفتم، مانند لحن‌های حماسی، طرز بیان‌های حماسی. تفاوت من با خواننده‌های هم دوره من این است که در صدای من روحیه کردی من وجود دارد. شوالیه آواز ایران در بیشتر آثار خود از شعرهای مولانا بهره برده‌ و در آثارش همواره تلاش نموده تا به تجربه‌ای جدید دست بزند.» وی می‌گوید: «چون در کشور ما موسیقی تحت فشار بوده، نتوانسته آنطور که باید و شاید جای خود را پیدا کند. نتوانسته همپای ادبیات خروشان پارسی حرکت کند.» مجید خلج، نوازنده تنبک هم با نگاه جدیدی به موسیقی می‌نگرد. استفادهٔ منحصر به‌فرد او از سازهای کوبه‌ای‌ دیگر، همچون زنگ سرانگشتی و دایرهٔ کوکی به کار‌هایش رنگی متفاوت بخشیده است. او در این باره توضیح می‌دهد: «ساز زنگ سرانگشتی را مدت ده سال است استفاده می‌کنم و سازی بوده که قبلا در فرهنگ و موسیقی ما وجود داشته است. اگر به مینیاتورهای دوره قاجار نگاه کنید، خانم‌های رقاص دوره قاجار زنگ‌های سرانگشتی به انگشتانشان هست و این را اجرا می‌کردند.» * بخشی از شرکت کنندگان این کنسرت را غیرایرانی‌ها تشکیل می‌دادند. یک خانم فرانسوی می‌گوید: «من فارسی بلد نیستم و متاسفانه شعر ترانه‌ها را نمی‌فهمم. ولی به نظر من این سه موسیقیدان شگفت انگیزند و فنشان عالی است.» حاضر دیگری می‌گوید: «موسیقی، رابطی بین انسان ها است و باید آن را قوی‌تر کنیم. از این موسیقیدانان متشکرم.» و یک ایرانی مقیم پاریس معتقد است: «همه انواع موسیقی سنتی ایرانی برای خارجی‌ها قابل فهم نیست و نمی‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند. ولی موسیقی آقای ناظری به گونه است که نظر خارجی‌ها را جلب می‌کند و همانطور که می‌بینیم، نصف سالن را خارجی‌ها تشکیل می‌دهند.» ویدیوی مربوط به این گزارش در نشانی زیر موجود است: http://persian.euronews.com/2012/04/05/iranian-trio-charms-paris-concert-goers * گفتنی است که این گزارش مربوط به کنسرت روزهای پایانی اسفندماه گذشته است که بتازگی در وبسایت یورو نیوز قرار گرفته است. گزارش و گفتگوها از علی جعفری
    تاریخ درج :  1391/1/20
    منبع :