• تور اروپای استاد ناظری به همراه گروه دستان (تهیه بلیت)
     استاد شهرام ناظری به همراه گروه دستان تور پاییزی در پنج شهر اروپایی خواهند داشت. این برنامه در شهرهای کلن، برلین، بروکسل، گوتبرگ و ا
    کنسرت استاد شهرام ناظری با گروه دستان در اروپا
    گروه دستان از اواخر نوامبر و اواسط دسامبر (دی ماه) تور کنسرت‌هایی را به همراه شهرام ناظری در اروپا برگزار می‌کند. 

    ایمیل :
    موبایل :
    آثار خبر و گزارش
    گفتگو و مقاله خانه دوستداران
     

    گفتگوی با شهرام ناظری: موسیقی بلاتکلیف است

    جناب ناظری! مدتی بود که از جناب عالی بی خبر بودم. می دانم که در خارج از کشور به سر می بردید و با آقا حافظ، کنسرت های متعددی برگزار نمودید. در مورد این برنامه ها برای دوستان علاقه مند، توضیحاتی بفرمایید. * خواهش می کنم. خب، حافظ شش سال است که در نیویورک آهنگسازی می خواند. در حال حاضر هم دانشجوی رشته رهبری ارکستر است. پایان نامه او در مورد شاهنامه فردوسی می باشد که آن را به صورت یک کتاب ارایه نموده است. حافظ، اهداف خاصی در زمینه موسیقی دارد که به هر حال جالب است. او با همکلاسی های خودش گروهی متشکل از سازهای ایرانی و غیر ایرانی تشکیل داده است و با بنده هم صحبت هایی کرد که با آنها همکاری کنم و من هم چون دیدم کار درخوری می تواند باشد، قبول کردم. البته خب، از سوی موسسه موسیقی جهان (The World Music Institute) برای اجرا در بزرگداشت مولانا هم دعوت شده بودم. کار به این صورت بود که همراهی سازهای خارجی، به طور کامل در خدمت موسیقی ملی ایران قرار گیرد. یک بخش کار در مورد مولانای رومی بود و بخش دیگر هم در مورد فردوسی. این برنامه، علاوه بر نیویورک در دیگر شهرها و ایالات آمریکا نیز برگزار شد. به خصوص برای نخستین بار بود که یک گروه موسیقی از ایران در سالن اسکار (Codak Teater) به اجرای برنامه می پرداخت. آن چه که برای ما خیلی عجیب و غیر منتظره بود، استقبال بسیار زیاد مردم بود. با توجه به این که خیلی ها معتقداند که موسیقی سنتی ایرانی دیگر جایگاه خود را از دست داده است و مردم موسیقی های سبک را بیشتر می پسنداند، این برنامه نشان داد که خیر. به هیچ وجه این گونه نیست. کار، خوب باید باشد تا مخاطب را بتوان جذب کرد. حافظ از نوازندگان خارجی نخواسته بود که ایرانی بنوازند، بلکه فقط نقاط اشتراک را تقویت کرده بود که هم آنها کار خود را بتوانند خوب انجام دهند و برای شان سنگین نباشد و هم این که به یک تفاهم فکری و عملی خوب و قابل اجرا دست پیدا نماییم. البته یادآوری کنم که به این نتیجه رسیدیم در حال حاضر بخش فردوسی را کار نکنیم تا ابتدا CD مربوط به آن آماده شود و بعد آن را بر روی صحنه اجرا کنیم. چطور شد که به این نتیجه رسیدید؟ * خودتان خوب می دانید که متاسفانه آثار موسیقی به طور تقلبی وارد بازار می شود و کسی هم نیست که به این مساله رسیدگی نماید! بنابراین به این نتیجه رسیدیم که ابتدا کارها را عرضه کنیم و بعد، بر روی صحنه اجرا نماییم. حداقل تقلب اش کمتر می شود! به طور حتم خبر دارید که اجرای گروه عارف را که ما با ۹ دوربین ضبط کرده ایم، سر از کجاها درآورد!! خب، جناب آقای ناظری! وقتی این آثار دیر به دست مردم می رسد که بخشی از آن، از حساسیت های خود جناب عالی ناشی می شود، مسلم است که عده ای سودجو همیشه وجود دارند که از این فرصت به دست آمده، به نفع خود می خواهند استفاده نمایند. * خب، دیگر. عرض کردم که کارها را اول منتشر می کنیم و بعد اجرا می کنیم که تا این حد، مشکل به وجود نیاید. آیا برنامه ای برای آینده دارید؟ * والله، معلوم نیست در ایران برنامه ای داشته باشم یا خیر. به هر حال یک سری شرایط درونی و بیرونی باید وجود داشته باشد که برنامه ای خوب اجرا شود. البته خب، ما همیشه عادت داشته ایم که با شرایط نامناسب بیرونی خودمان را وفق دهیم و باز هم در میدان بمانیم! خیلی ها کنار می روند، چون در واقع برای شان این شرایط سخت است، اما ما و امثال ما هنوز هم در میدان هستیم، چرا که مرد میدان های سخت بوده ایم، نه میهمان سفره های رنگین! من در حال حاضر، این آمادگی روانی را ندارم که کاری بخواهم اجرا نمایم. تنها برنامه ای است به صورت یک جشنواره موسیقی در توکیو که در تاریخ ۲۸ جولای برگزار می شود و از بنده هم برای اجرا در آن برنامه، دعوت به عمل آورده اند که به مدت دو شب به اجرای برنامه خواهیم پرداخت. آثار صوتی و تصویری چه؟ * با یک سری مسایلی روبرو هستیم. خب، آن کاری را که گفتم با ۹ دوربین ضبط شده است، آماده است، اما کار چون پر هزینه است، کسی نمی آید خطر کند. ما هم منتظریم! پس طرفداران و علاقه مندان چه؟ البته در ظاهر نوعی از موسیقی هست که هم خیلی راحت، مجوز می تواند بگیرد و هم این که یک میلیون یا بیشتر فروش داشته باشد! * (می خندد.) وقتی خط مشی درشت نیست، کاری نمی توان انجام داد. به همین دلیل است که کار خوب، اجازه ورود به بازار و در دسترس علاقه مندان قرار گرفتن را ندارد، ولی کار سطح پایین به راحتی مجوز می گیرد و در اختیار عموم قرار می گیرد! در هر صورت موسیقی ما بلاتکلیف است. باید ببینیم چه می شود.
    تاریخ درج :  1388/12/18
    منبع :