• تور اروپای استاد ناظری به همراه گروه دستان (تهیه بلیت)
     استاد شهرام ناظری به همراه گروه دستان تور پاییزی در پنج شهر اروپایی خواهند داشت. این برنامه در شهرهای کلن، برلین، بروکسل، گوتبرگ و ا
    کنسرت استاد شهرام ناظری با گروه دستان در اروپا
    گروه دستان از اواخر نوامبر و اواسط دسامبر (دی ماه) تور کنسرت‌هایی را به همراه شهرام ناظری در اروپا برگزار می‌کند. 

    ایمیل :
    موبایل :
    آثار خبر و گزارش
    گفتگو و مقاله خانه دوستداران
     

    شهرام ناظری: هنرمند پیامش را با اثرش می رساند

    بخشی از یادداشت مریم زهدی که بر اساس گفتگوی تلفنی با استاد شهرام ناظری و پیشینه فعالیت ایشان تنظیم شده است: حدود سی سال پیش فرهنگ و هنر ایران عرصه عرض اندام این همه خواننده و نوازنده در عرصه موسیقی ایرانی چه سنتی و چه مدرن نبود و انقلاب ایران هم مثل همه انقلابهای دیگر عرصه هنری این کشور را متلاطم کرده بود. تا مدتها به گواه هنرمندان و دست اندر کاران عرصه موسیقی سرودهای انقلابی به شکل زیرزمینی ضبط و آماده می شد و بعد از آن هم با اینکه ایران از روزهای انقلاب فاصله می گرفت، جنگ و تبعات آن بود که بر زندگی آدمها سایه می انداخت. کوتاه اینکه در روزگار آژیر قرمز و پناهگاه و رادیوهای ترانزیستوری، اشتیاق فراوان مردم بود و تنها چند صدای انگشت شمار اما ماندگار. صدای شهرام ناظری از جمله این صداها بود. کمتر کسی را می شناسم که در دهه ۶۰ در ایران زندگی کرده باشد و تصنیف اندک اندک جمع مستان می رسد را زمزمه نکرده باشد. کمی بعدتر هم که مردم هنوز تشنه آثار هنری بودند، کار در گلستانه آقای ناظری به سوی مخاطبان تازه نشانه رفت؛ کسانی که طرفدار شعر نو بودند. آقای ناظری در گفتگو با بی بی سی می گوید که در هر دهه ای گذری داشته است به سوی دیدگاههای اجتماعی و همواره تلاش کرده فرزند زمان خود باشد. شهرام ناظری اولین خواننده موسیقی سنتی است که به سراغ فردوسی رفته، او اگر تنها خواننده ای نباشد که به خواندن اشعار شاهنامه توجه ویژه نشان داده است از معدود خوانندگانی است که داستان ضحاک، کاوه آهنگر و درفش کاویانی را خوانده است. داستان ضحاک ماردوش و کاوه آهنگر در تاریخ ایران نمادی است از پیروزی بر ظلم و جور حکام. آقای ناظری در گفتگو با بی بی سی فارسی می گوید که که اندیشه سیاسی و فرهنگی خود را با خواندن اشعار فردوسی بیان کرده است. وي معتقد است در این روزگاری که جامعه ایران سیاست زده است و کارهای فرهنگی هم تحت تاثیر شعارهای سیاسی قرار گرفته هنرمند باید پیامش را با هنرش منتقل کند. او می گوید: هنر اگر واقعی باشد هرگز پیوند خود را با اجتماع و تاریخ از دست نمی دهد، هنرمند باید به جای عملکردهای حاشیه ای پیام اجتماعی و سیاسی خود را در هنرش انعکاس دهد؛ به عنوان مثال یک کارگردان باید نظرات تاریخی فرهنگی و اجتماعی خود را در قالب فیلم و سناریو و بازی بازیگرانش در فیلم و تاترش منعکس کند مثلا همانگونه که بهرام بیضایی این کار را انجام داده است. موسیقیدان هم از طریق موسیقی و انتخاب درست شعر و تلفیق هنرمندانه آن با موسیقی این کار را انجام می دهد. ---------------- شهرام ناظری که به ۳۰ سال پخش بدون اجازه آثارش از صدا و سیما معترض است و می گوید که اگر وضعیت به همین منوال پیش برود ممکن است به جای اعتراض و گلایه از راه قانونی اقدام کند. شهرام ناظری که به گفته خودش از نخستین کسانی بوده که نسبت به پخش بدون مجوز آثارش از تلویزیون و رادیو گلایه کرده، تاکنون از مجراهای قانونی برای طرح این اعتراض ها استفاده نکرده است. او در بیان اینکه چرا تا کنون هیچ اقدام حقوقی نکرده تاکید کرد که وقتی یک مرکز فرهنگی دولتی که در حقیقت می بایست بازوی قانون باشد، غیر قانونی عمل می کند و نسبت به مسئله کپی رایت و حق و حقوق هنرمند قانونی عمل نمی کند چگونه می توان برخورد قانونی کرد. آقای ناظری گفت فعلا منتظر است که ببیند با وجود نجابت و پایداری که به خرج می دهد چه پاسخی خواهد گرفت. او در جای جای این گفتگو تاکید می کند که این شیوه برخورد با کسانی که ۳۰ سال شاهد پخش بی اجازه آثارشان از رادیو و تلویزیون بوده اند و نجابت به خرج داده اند، درست نیست. مریم زهدی - سپتامبر ۲۰۱۱
    تاریخ درج :  1390/6/27
    منبع :