• تور اروپای استاد ناظری به همراه گروه دستان (تهیه بلیت)
     استاد شهرام ناظری به همراه گروه دستان تور پاییزی در پنج شهر اروپایی خواهند داشت. این برنامه در شهرهای کلن، برلین، بروکسل، گوتبرگ و ا
    کنسرت استاد شهرام ناظری با گروه دستان در اروپا
    گروه دستان از اواخر نوامبر و اواسط دسامبر (دی ماه) تور کنسرت‌هایی را به همراه شهرام ناظری در اروپا برگزار می‌کند. 

    ایمیل :
    موبایل :
    آثار خبر و گزارش
    گفتگو و مقاله خانه دوستداران
     

    شهرام ناظری بالاتر از پاواراتی

    هفته نامه لس‌آنجلس ويكلی در مقاله‌اي راجع به «شهرام ناظري» او را خواننده‌ای بزرگ ناميد و عنوان كرد كه او از «پاواراتی» مقام بالاتری دارد. در اين گزارش آمده است: شهرام ناظری با اندكی مبالغه در ايران به عنوان بلبل فارسی و پاواراتي ايران معروف است. اما اجرايی كه هفته قبل در سالن ديزنی برگزار شد،نشان داد كه اين القاب نمی‌تواند قدرت و قوتی را كه در صدای اوست به خوبی وصف كند. هفته نامه لس‌آنجلس ويكلی در ادامه نوشت: برنامه با دو اجرای گروهی شروع شد. پنج نوازنده در اجرای اول و هفت نوازنده در دومين اجرا كه موسيقی را كه حافظ پسر شهرام ناظری تصنيف كرده بود اجرا مي كرد و تلفيقي از سازهاي ايرانی و غربی را به نمايش می گذاشت. اما چيزی كه اين موسيقی را زيبا و فاخر می كرد، صدای شهرام ناظری بود. اين گزارش می‌افزايد: القابی چون بلبل و پاواراتی البته زيبا اما ناكافی است چون بسيار دور از سادگی پر رمز و راز صدای شهرام ناظری است. البته صدای ناظری به دلربايی صداي بلبل است اما محدوده صدايش حتی برای كسی كه زبان او را نمی فهمد از ورای تجربيات معمولی موسيقی می گذرد و تجربه‌ای پراحساس را براي شنونده به ارمغان می آورد. به نوشته اين هفته نامه ناظری مثل پاوارتی يك خواننده تنورنيست اما صدايش با انعطاف جادويی كه دارد گاه در حد يك زمزمه می شود و گاه با حجمی بسيار زياد شنونده را در خود غرق می ‌كند. لس‌آنجلس ويكلی در مورد صداي ناظری نوشت: شهرام ناظری مثل يك خواننده جاز صدای خود را به خوبی با فراز و فرود شعر و موسيقی هماهنگ كرده است و توانسته فضای صوتی خوبی را براي يك تصويرسازی با صدا براي شنوندگان فراهم كند. به نوشته اين هفته نامه آمريكايی يكی از بخش‌های جذاب برنامه وقتی بود كه «شهرام ناظری» با سه تار خود روی صحنه حاضر شد و شروع به خواندن آواز كرد كه البته اين روش آواز خوانی براي ايرانيان حاضر در آنجا بسيار آشنا بود. اما چيزی كه بيش از همه جالب بود ملودی زيبا و آهنگين ساز ايرانی او و شباهت اين آهنگ به نواهايی بود كه می توان در موسيقی عامه پسند هر فرهنگي يافت. در پايان اين گزارش آمده: هدف حافظ ناظری از نوشتن سمفونی رومی زدن پلی ميان فرهنگ شرق و غرب بوده است. بدون اينكه هيچ كدام از سازها اثر ديگری را خنثی كند و مي توان گفت او در اين زمينه موفق بوده است. حافظ ناظری در گفت‌وگو با فارس در خصوص اين گزارش گفت: بازتاب‌های اين گزارش در اينجا بسيار زياد بوده است چون هيچ كس باور نمی‌كند كه نشريه‌ معتبری چون لس‌آنجلس ويكلی شهرام ناظری را بالاتر از پاواراتی بداند. وی افزود: برای اولين بار در تاريخ موسيقی خاورميانه و از ميان 300 كنسرتی كه هر هفته در لس آنجلس برگزار می شود لوس‌آنجلس ويكلی اين كنسرت را به عنوان مهم‌ترين خبر هنری هفته انتخاب كرد و من نيز جوان‌ترين آهنگسازی هستم كه اين نشريه تا به حال با او گفت‌وگو كرده است. شهرام ناظری به همراه پسرش از 26 مرداد با اركستر فيلارمونيك لس آنجلس، سمفونی رومی را به مناسبت هشتصدمين سال تولد مولانا در سالن كنسرت والت ديزنی اجرا كرد. اركستراسيون ناظری براي اجرای اين اثر، تركيبی است از هفت ساز مختلف كه دوساز غربی چلو و ويولا، سه تار و دف ايرانی و دمام هندی سازهای آن هستند.
    تاریخ درج :  1388/11/23
    منبع :